Vergelijking tussen de periode Mar 2012 en 2013
2012 |
2013 |
Verschil |
|
Commercieel: |
223 | 230 | +2,69% |
2012 |
2013 |
Verschil |
|
Bewegingen: | 2.829 | 2.718 | -3,9% |
Passagiers: | 11.623 | 12.208 | +5,0% |
Vracht/ton: | 4.463 | 4.785 | +7,2% |
Vergelijking tussen de periode Jan - Mar 2012 en 2013
2012 |
2013 |
Verschil |
|
Commercieel: |
619 | 605 | -2,42% |
2012 |
2013 |
Verschil |
|
Bewegingen: | 7.074 | 6.071 | -14,2% |
Passagiers: | 29.012 | 29.012 | +5,6% |
Vracht/ton: | 13.606 | 13.502 | -0,8% |
Commentaar:
MAART 2013: EINDELIJK EEN LICHTE VERBETERING
Uit de gepubliceerde officiële statistieken blijkt deze maand wat gunstiger trafiekcijfers gekend te hebben.
Het aantal bewegingen vertoont slechts een kleine daling t.o.v. maart 2012. Uiteraard speelt, zoals in de vorige maanden, de slechte economische conjunctuur hier nog steeds een grote rol.
De stabiele (alhoewel zeer koude) weersomstandigheden hebben de opleidingsvluchten hoegnaamd niet gehinderd, wat eerder deze winter niet het geval geweest is.
De passagierstrafiek steeg met 5 %, vnl. te danken aan de grotere zetelcapaciteit bij Jetairfly, enkele ad-hoc passagiervluchten alsook enkele uitwijkers uit Brussel en Lille.
Vanaf april zal de vergelijking van het passagiersaantal een interessante oefening worden, want dan zal het aantal Jetairfly-zetels gelijk zijn als dat van 2012.
Ook in de vracht constateren we een forse toename. Er moet volledigheidshalve wel gezegd worden dat maart 2012 een bijzonder slechte maand geweest is.
Zowel Egyptair Cargo als Allied Air deden hun best, aangevuld door enkele volle chartervluchten van Saudia.
Al bij al dus een vruchtbare maand maart. Toch had het beter gekund: zoals in vorige maanden reeds aangekaart, had de luchthaven betere resultaten gehaald, mochten de bevoegde overheden pro-actiever gehandeld hebben bij het opduiken van diverse tegenvallers.
Hopelijk melden zich betere tijden aan, nu de Vlaamse regering zich voorbereidt om eindelijk te landen met het luchthavenuitbatingsdossier.